-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Høy grad av fleksibilitet
Åtte nye biler på ny Stellantis plattform
Stellantis viser ikke bare nye biler, de viser nye plattformer også. Nå er STLA Large på plass. Dette er den andre som er lansert i serien, etter STLA Medium som ble vist i juli i fjor.
50 milliarder euro skal Stellantis bruke i løpet av dette tiåret for å nå elektrifiseringsmålene sine. STLA-plattformene er den del av dette programmet.
De sier at personbilene skal være 100 prosent batterielektriske innen 2030, og 50 % av bilene og truckene i USA på samme tiden.
Meget fleksibel
Dette gjør den nye plattformen spesielt interessant, for i motsetning til de tre andre STLA-konstruksjonene (vi mangler Small og Frame), legger Stellantis vekt på at Large ikke er eksklusivt batterielektrisk – den skal også kunne brukes for forbrenningsmotor-versjoner.
Som elektrisk skal den kunne by på både 400 og 800 Volt arkitektur, med inntil 800 kilometer rekkevidde. Åtte modeller i D- og E-segmentet, fra fem merker, skal lanseres på denne plattformen fra nå og frem til 2026 sier produsenten.
Fem merker må bety Dodge, Jeep, Chrysler, Maserati og Alfa Romeo.
STLA Large skal bruke batterier fra 85 til 118 kWt og tar peiling på 800 km rekkevidde. Dessuten presisere de at konstruksjonen er klar for andre energilagringskilder når de er produksjonsklare.
Med i spesifikasjonene ligger muligheter for nulltilhundre i to-sekunders området, og at rask lading skal kunne legge til 4,5 kWt per minutt for 800 Volt arkitekturen. For-, bak- og firehjulsdrift er også tilgjengelige alternativer.
Klar for neste generasjon
Ellers er nøkkelspesifikasjoner: Lengde, muligheter mellom 4764 og 5126 mm. Bredde mellom 1897 og 2030 mm. Akselavstand mellom 2870 og 3075 mm. Og bakkeklaringen mellom 140 og 288 mm, mens maks dekkdiameter er 858 mm.
Alle STLA plattformene er tilpasset den neste generasjon software-definert bil-teknologi: STLA Brain, STLA Smart Cockpit og STLA AutoDrive. Stellantis har dessuten sikret seg ca. 400 GWt batterikapasitet fra seks batteriprodusenter i USA og Europa.
At STLA Large vil bli brukt i en rekke fabrikker i Europa og USA er alt vi vet om produksjonen foreløpig, selv om Stellantis legger til at merkespesifikke informasjoner vil bli sluppet i løpet av dette året.